کسب درآمد از طریق آموزش آنلاین، دیجیتال مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ و sms مارکتینگ

کسب درآمد از طریق آموزش آنلاین، دیجیتال مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ و sms مارکتینگ

با ظهور اینترنت و فضای مجازی، کسب‌وکارهای سنتی به سمت دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین تغییر جهت دادند. این فضای جدید تغییرات جدیدی را نیز به همراه داشت و مشاغل باید شیوه تبلیغات و فروش خود را با آن هماهنگ می‌کردند. در ادامه این تحولات، ابزارهای گوناگونی مانند ایمیل، پیامک، شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها پدیدار شدند که در فرایند بازاریابی، به افرادی که در این فضا فعالیت می‌کردند کمک می‌کرد تا محصولات خود را معرفی کرده و مشتریان بالقوه‌ خود را بیابند. امروزه تعداد کاربران اینترنتی بسیار زیاد شده است و رقابت در فضای مارکتینگ افزایش یافته است. بنابرین اگر به صورت اصولی از امکانات فضای مجازی استفاده نشود آن کسب‌وکار هیچ شانسی برای دیده شدن نخواهد داشت. در ادامه این مقاله قصد داریم تا درباره شیوه کسب درآمد صحیح از دیجیتال مارکتینگ و چند ابزار مهم و اساسی آن صحبت کنیم.

 

کسب درآمد آنلاین و دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ، به بیان ساده استفاده از ابزارهای بازاریابی به شکل آنلاین و دیجیتال برای کسب درآمد است. این شیوه از درآمدزایی در مقایسه با شیوه سنتی مزایای بسیار دارد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسترسی به دامنه گسترده‌ای از مخاطبین: دیجیتال مارکتینگ، محدودیت زمانی و مکانی ندارد. شما در هر شهر یا روستایی که باشید می‌توانید با استفاده از بستر اینترنت به دامنه گسترده‌ای از مشتری‌ها و مخاطبین دسترسی داشته باشید. تمامی مرزبندی‌ها و محدودیت‌های رفت‌وآمد در این نوع از بازاریابی از بین می‌رود و به شما کمک می‌کند تا محصولات خود را به تمامی اشخاص در اقصی نقاط دنیا معرفی کنید. البته این معرفی و تبلیغات، اصول ویژه خود را دارد که اگر رعایت نشود بازاریابی دیجیتال چندان مفید واقع نخواهد شد.
  • مقرون به صرفه بودن: در مقایسه با شیوه سنتی، دیجیتال مارکتینگ سرمایه بسیار اندکی نیاز دارد. امکان سنجش، اندازه‌گیری، ابزارها، روش‌های گوناگون و تحلیل بازارهای هدف به صورت رایگان در بستر اینترنت در دسترس است. هم‌چنین برای آموزش و یادگیری در این حوزه هزاران وبسایت آموزشی و مقالات رایگان وجود دارد که می‌توانید به آسانی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. شاید شما نیز بتوانید با استفاده از همین گوشی همراه خود، به کمک دیجیتال مارکتینگ درآمد داشته باشید. در این روش امکان بازگشت سرمایه در مقایسه با کسب‌وکارهای سنتی نیز بیشتر است.

  • نظارت بر رقبا: ابزارهای گوناگونی در تحلیل داده‌ها و استراتژی‌های دنیای دیجیتال وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید به راحتی بر رفتار رقبایتان نظارت داشته باشید. ممکن است شما هیچ گاه نتوانید به پای آن‌ها برسید اما با استفاده و الهام‌گیری از تکنیک‌های گوناگونی که آن‌ها استفاده می‌کنند، می‌توانید مشتریان بالقوه خود را پیدا کنید و یک برند از کسب‌وکار خودتان بسازید.

 

ابزارهای کسب درآمد از فضای مجازی

حتما تا کنون اسم «قیف فروش» به گوشتان خورده است. این اصطلاح در دنیای خرید و فروش هنگامی به کار می‌رود که مخاطب با استفاده از ابزارهایی خاص، تبدیل به مشتری دائمی محصولات شود. این مفهوم در دنیای سنتی کسب‌وکار شاید چندان کاربرد نداشت اما امروزه در دنیای دیجیتال بسیار کاربرد دارد. شما باید با استفاده درست از ابزارهای مارکتینگ، خودتان را به شکل صحیح و اصولی به مخاطب معرفی کرده و در راستای معرفی خدمات خود حرکت کنید. در صورتی که تبلیغات شما موثر واقع شود و توجه مخاطب را برای خرید جلب کند، آن‌گاه قیف فروش را پشت سر گذاشته‌اید. اما این ابزارها شامل چه چیزهایی می‌شود؟ روش‌های مختلفی برای بازاریابی دیجیتال وجود دارد که در ادامه به نه مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • سئو: سئو یا Search Engine Optimization؛ مجموعه‌ای از راهکارها، دستورالعمل‌ها و تحلیل‌هایی است که بر اساس آن وبسایت برای قرارگیری در صفحات اولیه موتور جستجو بهینه می‌شود. بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو یا سئو، به کسب‌وکار شما کمک می‌کند تا در موتورهای جستجو بیشتر دیده شود و افراد بیشتری از خدمات شما آگاهی پیدا کنند.
  • PPC: تبلیغات بر اساس کلیک یا Pay per click به شیوه‌ای از بازاریابی گفته می‌شود که در آن به ازای هر کلیک مخاطب، هزینه دریافت می‌کند. در این مدل از بازاریابی شما اعتباری را خریداری می‌کنید و در ازای هر کلیک از اعتبار شما کاسته می‌شود. با این کار لینک تبلیغات شما در بین صفحات اینترنت به نمایش در می‌آید و در صورتی که نظر مخاطب را جلب کند بر روی آن کلیک می‌شود. این روش یکی از روش‌های نسبتا مقرون به صرفه برای جلب نظر مخاطبین و عبور از قیف فروش است.
  • بازاریابی محتوایی: در این روش با هدف افزایش دانش مخاطب و هدایت او به سمت خرید، محتوای مناسب تصویری، صوتی یا متنی در اختیار او قرار می‌گیرد. این کار نسبت به روش‌های دیگر ممکن است زمان‌بر باشد اما در طولانی مدت موجب گسترش اعتماد اشخاص به برند شده و مشتریان وفادار و دائمی را برای شما ایجاد می‌کند.
  • Pops-up: این روش نیز که با نام تبلیغات بنری شناخته می‌شود، یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که در سال‌های اخیر تا حدود زیادی رونق خود را از دست داده است. هنگامی که مخاطب مشغول چرخیدن در یک وبسایت است تبلیغات بنری در گوشه و اطراف صفحه حضور دارند و یا به صورت ناگهانی بر روی صفحه ظاهر می‌شوند و او می‌تواند برای اطلاعات بیشتر بر روی آن کلیک کند تا به وبسایت تبلیغ کننده هدایت شود.
  • وبینار مارکتینگ: وبینارمارکتینگ، برگزاری و استفاده از یک سمینار آنلاین برای ارتباط با مخاطبین گسترده‌تر و ارتقا مشاغل و فروش یک بیزینس یا کسب‌وکار است. در این وبینارهای آنلاین، فروشندگان برای معرفی محصولات خود اطلاعات ارزشمندی را به صورت رایگان پیرامون محصول در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهند. طبق برآوردهای موسسه بازاریابی محتوا، حدود 58 درصد از بازاریاب‌ها از وبینار برای تبلیغ محصولاتشان استفاده می‌کنند و این وبینارها تا 40 درصد توجه بینندگان را حفظ می‌کنند. طبق گزارشات، بین 2 تا 5 درصد افرادی که در یک وبینار شرکت می‌کنند خریدار محصولات شما ‌می‌شوند. وبینارها اطلاعات سودمند و ارزشمندی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهند و با ارائه اطلاعات جدید به افرادی که در مقابل شما قرار دارند، منجر به فروش با کیفیت بالا می‌شوند. وبینارها یک ابزار بازاریابی مناسب برای فروش محصولات و خدمات هستند که در زمان و هزینه بیزینس صرفه‌جویی می‌کنند. شما می‌توانید با تهیه یک چک‌لیست و برنامه‌ریزی برای بیزینس خود، از وبینارها استفاده کنید و از معجزه آن‌ها در فروش محصولات بهره‌مند شوید.

  • آموزش و مهارت‌آموزی آنلاین: در این شیوه شما می‌توانید از طریق آموزش مهارت یا اشتراک‌گذاری دانسته‌های خود با مخاطب، کسب درآمد کنید.
  • ایمیل مارکتینگ: در این روش شما با طراحی یک ایمیل مناسب و ارسال منظم برای مخاطبین و مشتریان خود می‌توانید آن‌ها را به سمت بازدید از محصولات خود بکشانید. این شیوه از بازاریابی اگر به شکل اصولی صورت بگیرد، نتایج فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. در ادامه این مقاله بیشتر درباره این شیوه صحبت خواهیم کرد.
  • sms مارکتینگ: تبلیغات پیامکی، در صورت اجرای درست می‌تواند گامی بزرگ در راستای فروش محصولات باشد. آگاه کردن مخاطب از تخفیف‌ها و جشنواره‌ها، می‌تواند هزاران نفر را روانه وبسایت شما سازد. درباره شیوه درست انجام این روش و مزایا و معایب آن در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد.
  • بازاریابی از طریق همکاری در فروش: این روش معمولا در میان کسب‌وکارهای کوچک رواج بیشتری دارد و به این شکل انجام می‌شود که شما از طریق شبکه‌های مجازی خود یک کسب‌وکار را معرفی و تبلیغ می‌کنید و در صورتی که فروش صورت بگیرد، شما پورسانت دریافت خواهید کرد.

در ادامه این مقاله به معرفی بیشتر ایمیل مارکتینگ، sms مارکتینگ، آموزش آنلاین و همکاری در فروش به عنوان ابزارهای موثر در دیجیتال مارکتینگ پرداخته می‌شود و مزایا و معایب آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

کسب درآمد از طریق آموزش آنلاین

هر فردی در دنیا مهارتی دارد که شاید دیگران از آن بی‌بهره باشند. مهارت‌های هنری مثل نقاشی یا خطاطی، مهارت‌های درسی و تکنیک‌های کنکوری، مهارت‌های رزمی و ورزشی یا مهارت‌های موسیقی و… شما با استفاده از یک دوربین معمولی می‌توانید از خود ویدئو یا صوت آموزشی تهیه کرده و آن‌ها را به صورت دوره آموزشی در اختیار دیگران قرار دهید. اگر مربی یا معلم هستید می‌توانید از طریق آموزش مجازی و آنلاین این کار را انجام دهید. یکی از قابلیت‌هایی که باعث می‌شود افراد به صورت مداوم خریدار محصولات شما باشند، پیگیری مداوم است. در صورتی که دوره‌های خود را به فروش رساندید، یک راه ارتباطی برای پاسخ‌گویی به سوالات افراد ایجاد کنید و به صورت مستمر آن‌‌ها را پیگری نمایید؛ این کار در برندسازی و وفادار ساختن مشتریان شما اهمیت بسیار زیادی دارد.

یکی از نکاتی که در آموزش آنلاین اهمیت بسیار زیاد دارد، به‌روزرسانی مدام مطالب است. از آن‌جایی که دنیا در حال تغییر و تحول است و هر ثانیه اطلاعات قدیمی جای خود را به اطلاعات جدید می‌دهد، شما نیز باید مطالعه و پیگیری مستمر داشته باشید تا اطلاعات قدیمی و اشتباه به مخاطبین خود ندهید. آموزش آنلاین بر پایه اعتماد ساخته می‌شود و کوچکترین اشتباه، منجر به خراب شدن این اعتماد و از دست رفتن کسب‌وکارتان می‌گردد.

 

مزایای کسب درآمد از طریق آموزش آنلاین

  • هزینه و سرمایه اندک: تنها وسایل اولیه‌ای نیاز دارید یک میکروفن، یک سیستم کامپیوتر یا لپ‌تاپ و گوشی موبایل است. از آن‌جا که این وسایل در همه خانه‌ها یافت می‌شود بنابرین به جرات می‌توان گفت که آموزش آنلاین نیاز به سرمایه ندارد. البته با گذشت زمان و حرفه‌ای‌تر شدن می‌توانید تجهیزات پیشرفته‌تری را خریداری کنید ولی برای شروع تنها یک موبایل و لپ‌تاپ کافی است.
  • عدم نیاز به گواهی یا مجوز: در صورتی که توانایی شما اثبات شده باشد، نیازی به اخذ گواهی یا مجوز برای تدریس آنلاین ندارید. هم‌چنین کسی از شما مدرک دانشگاهی نمی‌خواهد. بنابراین در صورتی که موفق شوید مهارت‌های خود را به درستی به دیگران نمایش دهید، آن‌ها برای خرید دوره‌های شما اقدام می‌کنند.
  • کسب درآمد نامحدود: یکی از مزایای فوق‌العاده آموزش آنلاین این است که شما تنها یک بار زمان برای ضبط ویدئو صرف می‌کنید و تا مدت‌ها می‌توانید از آن کسب درآمد کنید. از آن‌جایی که این روش آنلاین است، اگر برای ویدئوهای خود زیرنویس انگلیسی تهیه کنید به راحتی می‌توانید آن‌ها را در سراسر دنیا و به هر شخصی در هر منطقه جغرافیایی بفروشید.
  • استفاده از دوره‌های آنلاین رایگان برای معرفی محصولات: لزومی ندارد که حتما از طریق دوره‌های آنلاین خود کسب درآمد کنید. شما می‌توانید ویدئوهایی را به صورت رایگان در فضای مجازی منتشر کنید و به صورت هوشمندانه، محصولات خود را در میان این ویدئو تبلیغ نمایید. مثلا اگر فروشنده لوازم کوهنوردی هستید، بهتر است ویدئوهایی را در خصوص شیوه کمپ زدن، تنظیم وزن کوله و شناخت انواع کفش‌های کوهنوردی منتشر کنید و سپس افراد را به خرید محصولات خودتان تشویق نمایید.

 

معایب کسب درآمد از طریق آموزش آنلاین

  • زمان‌بر بودن: این شیوه از بازاریابی در ابتدا ممکن است بسیار زمان‌بر باشد. شما باید زمان بسیار زیادی را برای شناخت مخاطبین، علایق آن‌ها، تحلیل داده‌های بازدید، تحقیق و جستجو درباره مطالب و… صرف کنید. با این‌که می‌توانید از ویدئوهای تهیه‌شده بارها و بارها استفاده کنید اما در شروع ممکن است چندین ماه از شما زمان بگیرد.
  • حضور رقیبان: آموزش مجازی با توجه به ظرفت بالای اینترنت بسیار پررونق است و افرادی هستند که درست با مهارت شما، مشغول فروش دوره‌های خودشان هستنند. ممکن است از خود بپرسید با این حجم بالا از رقیبان، آیا کسب‌وکار من شانس دیده شدن دارد؟ در اینجا باید بگوییم اگر چه تعداد رقیبان بسیار زیاد است اما از سویی دیگر، تعداد مخاطبین و متقاضیان آموزش مجازی نیز بالا رفته است. در ماه‌های اخیر و با شیوع ویروس کرونا این نرخ بیشتر هم شده است. بنابرین نباید ناامید شوید و می‌بایست با خلاقیت و به اشتراک گذاشتن تجربه‌های شخصی خودتان در این زمینه، به فروش بیشتر دست یابید.

ایمیل مارکتینگ

بازاریابی از طریق ایمیل، یکی از شایع‌ترین شیوه‌های بازاریابی است. این روزها همه افراد با وجود گوشی‌های اندروید و آیفون، باید یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنند. بنابرین شما می‌توانید اطمینان کسب کنید که اگر مشتریان شما تمام افراد روی کره زمین باشند، با هریک از آن‌ها یک راه ارتباطی امن و مطمئن دارید. با این حال خطر اسپم شدن در این فضا بسیار زیاد است و شما نباید بدون هدف به لیست آدرس‌ها ایمیل بزنید؛ زیرا شانس دیده شدن کسب‌وکارتان به شدت کاهش پیدا می‌کند. این کار نوعی ایجاد مزاحمت و نقض حریم شخصی افراد است و با این کار تنها ارزش برند و شغل‌تان زیر سوال می‌رود.

یکی از شیوه‌های پرکاربرد در بازاریابی ایمیلی، خبرنامه است. اگر یک نفر ایمیل خود را جهت عضویت در خبرنامه وارد کرد، یعنی به محصولات و محتوای شما علاقه دارد و بخشی از قیف فروش را پشت سر گذاشته است.

از ایمیل مارکتینگ برای وفادارسازی و حفظ مشتریان نیز استفاده می‌شود. در صورتی که یکی از مشتریان سال‌های پیش از شما خرید کرده است، ارتباط مداوم و مستمر با او از طریق ایمیل می‌تواند در وفادارسازی مشتری نقش داشته باشد. ارسال فاکتور خرید، اطلاع از تخفیف‌ها، پیشنهادات جذاب و متنوع و محتوای کاربردی در حفظ مشتریان قدیمی و جذب مشتریان جدید تاثیر به سزایی دارد.

در ایمیل مارکتینگ باید توجه داشته باشید که از کلمات کلیدی مربوط به کسب‌وکار خودتان استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که ایمیل شما اسپم نشود. هم‌چنین برای طراحی ایمیل تبلیغاتی خود وقت بگذارید و محتوایی تهیه کنید که قالب آن در موبایل، تبلت و لپ‌تاپ قابل مشاهده باشد. طراحی ایمیل تبلیغاتی در بازریابی بسیار موثر است. همچنین می‌توانید از نمونه قالب‌های آماده موجود در اینترنت برای طراحی ایده بگیرید.

از سایر کاربردهای ایمیل مارکتینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خوشامدگویی به مشتری
  • یادآوری خریدهای تکمیل ‌نشده
  • تبریک تولد یا سالگرد ازدواج
  • ارسال فاکتور خرید
  • ارسال مجلات و مقالات جدید

 

مزایای ایمیل مارکتینگ

  • سرعت در پاسخ‌دهی: در کمتر از 24 ساعت می‌توانید تاثیر تبلیغات بر اثر ایمیل را مشاهده کنید. مثلا اگر یک تخفیف شگفت‌انگیز را برای مخاطب خود ایمیل کنید، بلافاصله می‌توانید افزایش نرخ بازدید و کلیک بر روی وب سایت خود را مشاهده نمایید.
  • شروع آسان: پلتفرم‌های بسیاری در ایران، خدمات ایمیل مارکتینگ را انجام می‌دهند. این کار به آموزش خاصی نیاز ندارد و با تهیه یک متن ساده و اصولی، می‌توانید آن را برای مخاطبین ایمیل کنید. برای آموزش‌های بیشتر نیز می‌توانید از بستر گوگل کمک بگیرید. کار با ایمیل حتی برای کاربران مبتدی نیز بسیار آسان و راحت است.
  • مقرون به صرفه بودن و نرخ بالای بازگشت سرمایه: بازگشت سرمایه مفهومی در دنیای بازاریابی است و اشاره به میزان هزینه به‌دست آمده در مقایسه با هزینه صرف‌‌شده دارد. اگر نرخ بازگشت بالا باشد، یعنی سوددهی کسب‌وکار نیز خوب بوده است. با بررسی نرخ‌ها و تحلیل داده‌های ایمیل مارکتیتنگ به نتیجه می‌رسیم که این روش نه تنها سرمایه زیادی نیاز ندارد بلکه سوددهی عالی و نرخ بازگشت خوبی دارد.
  • قابلیت پیگیری کردن: ایمیل مارکتینگ ابزارهای پیشرفته‌ای برای تحلیل آمار و ارقام مانند نرخ بازگشایی، کلیک و… دارد که با استفاده از این تحلیل‌ها می‌توان به راحتی نقص‌های کار را پیدا کرد و در بهبود آن‌ها کوشید.

 

معایب ایمیل مارکتینگ

  • خطر اسپم شدن: توجه داشته باشید که بازاریابی از طریق ایمیل اصول و قواعدی دارد و اگر به صورت انبوه برای افراد ایمیل بفرستید، آن‌ها می‌توانند شما را به عنوان اسپم (هرزنامه) تعریف کنند. هم‌چنین امروزه الگوریتم‌های جدیدی طراحی شده است که ایمیل‌های اسپم را شناسایی کرده و قبل از نشان دادن آن‌ها به مخاطب، در پوشه اسپم‌ها ذخیره می‌شود. بنابرین باید مخاطب خود را به خوبی شناسایی کرده و به صورت اصولی و هدفمند، ایمیل‌ها را ارسال کنید. هم‌چنین باید یک گزینه خروج برای لغو خبرنامه نیز قرار دهید تا از اسپم شدن جلوگیری نمایید.

SMS marketing

بازاریابی پیامکی یا sms مارکتینگ یک دیگر از روش‌های بازاریابی دیجیتال و مشابه با ایمیل مارکتینگ است؛ با این تفاوت که بازاریابی در بستر پیامک اتفاق می‌افتد. بازاریابی پیامکی روش مدرن‌تری نسبت به ایمیل مارکتینگ است و به صورت کلی احتمال مشاهده توسط مخاطبین در آن بیشتر است. اما به همان اندازه‌ هم احتمال اسپم شدن و رفتن در لیست سیاه شماره‌ها نیز بالا است.

توجه داشته باشید که تبلیغات پیامکی با بازاریابی پیامکی متفاوت است. هدف اصلی بازاریابی از طریق پیامک، آگاه‌سازی مخاطب، برندسازی و در نهایت عبور از قیف خرید و فروش محصولات است. بیشترین حجم محتوای بازاریابی پیامکی مربوط به پیشنهادات، تخفیف‌ها، مراحل تهیه و روند سفارش محصول می‌شود. هم‌چنین تبریک سالگرد تولد، تشکر از عضویت اشخاص و لینک مقالات جدید از طریق بازاریابی پیامکی ارسال می‌شود. اما تبلیغات معمولا دعوت مخاطب به بازدید از وبسایت و خرید محصولات است.

بازاریابی پیامکی به دو روش انبوه و اجازه‌ای صورت‌ می‌گیرد:

  • بازاریابی پیامکی انبوه: شما با استفاده از بانک شماره تلفنی که توسط پلتفرم‌های ارسال پیامک ارائه می‌شود به تعداد زیادی از اشخاص پیامک ارسال کرده و سعی در جذب توجه اشخاص به کسب‌وکار خود دارید. تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد که این مدل، نرخ سوددهی اندکی دارد و یا توسط افراد حذف شده یا اصلا به مقصد نمی‌رسند و در پوشه اسپم ذخیره می‌شوند.
  • بازاریابی مبنی بر موافقت مشتری: در این مدل نیز مانند مدل قبلی پیامک‌ها به صورت انبوه برای کسانی ارسال می‌شود که از این فرایند رضایت کامل دارند. این شیوه از بازاریابی نتیجه مطلوب‌تری داشته و تحلیل‌های آماری بیانگر آن است که معمولا از طریق این شیوه میزان فروش و سوددهی بیشتر است.

از طریق بازاریابی مبنی بر موافقت مشتری شما می‌توانید اخبار مهم کسب‌وکارتان را اطلاع‌رسانی کرده و تخفیف‌های شگفت‌انگیز و پیشنهادات را پیامک کنید. در فروشگاه‌های اینترنتی نیز روند ثبت‌نام، سفارش و ارسال محموله به شخص اطلاع‌رسانی شده و بعد از دریافت آن توسط مشتری، از او درخواست می‌شود که نظر خود را برای بهبود خدمات ثبت کند. این کار منجر به افزایش رضایت مخاطبین شده و مشتریان وفادار را ایجاد می‌کند.

برای جمع‌آوری شماره تلفن افراد، روش‌های گوناگونی وجود دارد. از جمله این روش‌ها می‌توان به فرم عضویت سایت، مشتریان قدیمی و یا ارسال هدیه رایگان اشاره کرد. هدیه رایگان یکی از تکنیک‌های بازاریابی است که در آن فرد با وارد کردن شماره تماس، هدیه را دریافت می‌کند.

 

مزایای بازاریابی پیامکی

  1. نرخ مشاهده بالا: جالب است بدانید که پیامک‌های انبود بیش از 97 درصد نرخ بازدید دارند و پیام‌ها در حدود پنج دقیقه توسط مخاطبین خوانده می‌شوند. این مزیت به شما کمک می‌کند که جشنواره‌های خود را اطلاع‌رسانی کرده و در کمتر از 24 ساعت به حجم فروش بالایی دست پیدا کنید.
  2. ایجاد مشتریان وفادار: همان طور که گفتیم، شما از طریق بازاریابی پیامکی می‌توانید انواع تخفیف‌ها و جشنواره‌ها را اطلاع‌رسانی کنید. اگر این کار هدفمند و در بازه‌های زمانی مناسب صورت گیرد، مشتریان فعلی شما را حفظ خواهد کرد و در آینده منجر به جذب مشتریان جدید نیز می‌شود.
  3. شخصی‌سازی پیام‌ها: یکی از مزایای بزرگ بازاریابی با پیامک این است که شما می‌توانید پیام‌هایی خاص به مناسب تبریک تولد یا تشکر از خرید اشخاص به آن‌ها ارسال کنید. این پیام‌های شخصی‌سازی شده اگر به‌صورت هدفمند ارسال شوند شخص را تشویق خواهند کرد که آن را برای دوستان خود ارسال کند. با این کار نوعی شبکه ارتباطی به وجود می‌آید که نرخ بازدید و فروش شما را افزایش می‌دهد.
  4. دسترسی مداوم به مشتریان و مخاطبین: این روزها تلفن همراه حتی از آب و غذا نیز برای اشخاص مهم‌تر شده و همواره در دسترس است! از این رو با شناسایی زمان‌های مناسب می‌توانید به صورت دائمی ارتباط خود را با مخاطبین حفظ کرده و در مواقع اضطراری پیام‌هایی را به آن‌ها ارسال کنید.

معایب بازاریابی پیامکی

  • عدم انعطاف‌پذیری: برخلاف ایمیل مارکتینگ که شما می‌توانید هرگونه فایلی اعم از متن، صوت یا تصویر را ضمیمه ایمیل خود کنید، در بازاریابی پیامکی این کار با محدودیت روبه‌رو است. البته این امکان برای مخاطبان نیز وجود دارد اما بسیار هزینه‌بر خواهد بود.
  • هزینه‌های بالا: ارسال پیامک انبوه برخلاف ایمیل‌ مارکتینگ، نیاز به هزینه بیشتری دارد. قیمت پیامک‌ها بر اساس تعداد مخاطبین و تعداد کاراکترهای پیام شناسایی می‌شود و اگر شما بخواهید پیام طولانی‌تری ارسال کنید، ممکن است به مشکل بخورید.

کسب درآمد از طریق همکاری در فروش

حتما تا کنون تبلیغات یک برند را در صفحات سایت‌های دیگر مشاهده کرده‌اید. آیا تا کنون فکر کرده‌اید که سازوکار این تبلیغات چیست؟ شما از طریق تبلیغ محصولات آن برند، به فروش آن‌ها کمک کرده و از این طریق پورسانت دریافت می‌کنید. این روش که با نام همکاری در فروش یا Affiliate marketing شناخته می‌شود یکی از روش‌های درآمدزایی از طریق بازاریابی دیجیتال است.

اگر شما نیز دارنده یک فروشگاه اینترنتی هستید می‌توانید خریداران خود را تشویق کنید که از طریق همکاری در فروش، محصولات شما را به دیگران معرفی کرده و بفروشند. هم‌چنین شما می‌توانید از طریق فروشگاه اینترنتی خود با سایر برندها همکاری کرده و محصولات آن‌ها را به سایرین معرفی کنید تا پورسانت دریافت کنید.

بازاریابانی که در فرایند فروش همکاری می‌کنند، از طریق سه روش به کسب درآمد مشغول هستند:

  • هزینه در ازای هر کلیک: اگر هدف از همکاری در فروش، افزایش ترافیک سایت باشد آن‌گاه بازاریاب باید اشخاص را به سمت سایت فروشنده هدایت کرده و آن‌ها را تشویق کند تا بر روی لینک کلیک کنند.
  • هزینه به ازای هر فرایند: در این روش، فرد با جذب مخاطبین بالقوه و دعوت آن‌ها به ثبت‌نام در سایت یا عضویت در خبرنامه، پورسانت دریافت می‌کند. یعنی در این مدل یک فرایند اتفاق می‌افتد که با تشویق هر فرد برای انحام آن فرایند، هزینه پرداخت می‌شود.
  • پرداخت به ازای هر فروش: در این مدل، فرد پس از فروش هر محصول، درصد خود را دریافت خواهد کرد.

مزایای Affiliate marketing

  • عدم نیاز به سرمایه: همکاری در فروش نیاز به هیچ سرمایه اولیه ندارد و تنها تلاش شما در این راستا اهمیت دارد. اگر شما یک موبایل در دسترس داشته باشید به راحتی می‌توانید از طریق شبکه‌های مجازی در فروش محصولات شرکت‌ها همکاری کرده و بعد از مدتی به درآمد بالایی برسید.
  • عدم ارتباط مستقیم با خریدار: یکی از مزایای بزرگ این شیوه، عدم برخورد با مشتری و خریدار است. اگر در فرایند خرید مشکلی پیش بیاید شما مسئولیتی در این قبال نداشته و هیچ شکایت حقوقی از شما صورت نخواهد گرفت بلکه فروشنده آن محصول باید پاسخ‌گو باشد.
  • یک استراتژی برای گسترش کسب‌وکار: اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا محصولات خود را به دامنه گسترده‌تری از اشخاص معرفی کنید یکی از قدرتمندترین ابزارهای تبلیغاتی، همکاری در فروش است. شما با این شیوه و بدون صرف هزینه می‌توانید محصولات خود را تبلیغ کرده و نرخ بازدید از وبسایت خودتان را افزایش دهید. از این طریق نوعی برندسازی برای شما رخ می‌دهد و نرخ فروش و سوددهی در کوتاه مدت و بلند مدت افزایش پیدا خواهد کرد.

معایب Affiliate marketing

  • عدم صداقت: گاهی اوقات بازاریابان برای یک کلیک، به هزاران دروغ متوسل شده و ممکن است با این کار مخاطب دچار دلسردی شود. در این سیستم حتی ممکن است مشتریان خود را به دلیل نارضایتی و جعل اسناد از دست بدهید.
  • فقط یکبار کلیک: یکی از مشکلاتی که ممکن است برای بازاریابان ایجاد دردسر کند این است که پورسانت فقط به ازای یکبار کلیک دریافت می‌شود و اگر مجددا همان شخص بر روی لینک کلیک کند، دیگر پولی برای شما در نظر گرفته نخواهد شد. با این حساب شما به صورت مداوم باید به دنبال مشتریان جدید باشید.
  • عدم نظارت بر کیفیت کالاها: بازاریابی که با یک مجموعه اینترنتی همکاری می‌کند هیچ نظارتی بر کیفیت یا اصل بودن محصولات نداشته و فقط برای فروش، آن را تبلیغ می‌کند و حتی ممکن است به دروغ به آن‌ها برچسب اصل بودن بزند. این کار در مرحله اول باعث آسیب زدن به خود بازاریاب شده و در مرحله دوم برند را نابود می‌کند. بهتر است اگر از این شیوه برای کسب درآمد استفاده می‌کنید از اصل بودن کالاهای شرکت یا فروشگاه مورد نظر اطمینان کسب کنید.

 

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، مجموعه فعالیت‌هایی در بستر اینترنت است که در راستای معرفی محصولات و خدمات یک مجموعه یا شرکت و افزایش سوددهی انجام می‌گیرد. برای انجام دیجیتال مارکتینگ ابزارهای گوناگونی مانند ایمیل مارکتینگ، بازاریابی از طریق پیامک یا همکاری در فروش وجود دارد که به صورت اختصار در این مقاله به آن‌ها پرداختیم و مزایا و معایب هر روش را بررسی کردیم. توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید از این استراتژی‌ها برای گسترش کسب‌وکار خود استفاده کنید باید به شیوه اصولی و راهبردی آن را انجام دهید؛ در غیر این صورت دچار ضرر و زیان خواهید شد.

مجموعه‌های بسیاری مشغول آموزش‌های راهبردی در حیطه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی هستند که یکی از معتبرترین آن‌ها وبسایت آموزشی کلاسما است. این وبسایت از طریق آموزش ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و استفاده اصولی از آن‌ها به شما کمک می‌کند که مرحله به مرحله، کسب‌وکار خودتان را گسترش دهید و در این حوزه به درآمد برسید. این مجموعه، ویدئوهای آموزشی کاملی از روش‌های گوناگون دیجیتال مارکتینگ مانند ایمیل مارکتینگ، بازاریابی پیامک یا همکاری در فروش تهیه کرده است که از طریق مراجعه به وبسایت آن‌ها و ثبت‌نام در آن می‌توانید این دوره‌ها را خریداری کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

درباره‌ی akhelper63

همچنین ببینید

وبکست چیست و چه کاربردی دارد؟ | تفاوت وبکست و وبینار

  ایا می دانید وبکست چیست و چه کاربردهایی دارد؟ اگر تفاوت وبکست و وبینار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *